112 bellen, wat doe jij?
Het alarmnummer 112 is er voor spoedeisende hulp. Dit nummer bel je wanneer je zelf, of iemand anders, in direct gevaar is of als er gevaar dreigt. Bijvoorbeeld als iemand zwaargewond is, dringende medische hulp nodig heeft, bij brand of als je getuige bent van een misdrijf zoals geweld of een inbraak.
De centralist neemt jouw telefoontje aan en organiseert de juiste hulp. Lees hieronder wat jij moet doen nadat je gebeld hebt:
- Let altijd op je eigen veiligheid
Is er brand? Ga eerst naar buiten vóór je 112 belt. Sta je langs een drukke (snel)weg? Zoek dan eerst een veilig plekje op. - Zorg dat je huisnummer goed zichtbaar is
De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis. Als de hulpdiensten eraan komen, is het noodzakelijk dat ze je huisnummer kunnen zien. Dat voorkomt onnodig zoeken. - Lampen aan, deur open
Als de hulpdiensten onderweg zijn, is het nuttig om de aandacht te trekken. Zet bijvoorbeeld alle lampen aan. Zorg dat de deur open staat, dan kan de hulpverlener snel naar binnen.
Hoe kan ik 112 bereiken als ik doof of slechthorend ben?
Ben je doof of slechthorend? Dan kun je met de Tolkcontact-app op je smartphone, tablet of computer een noodoproep doen bij alarmnummer 112. Hiermee kun je direct communiceren via tekst, zonder tussenkomst van een tolk. In de Tolkcontact-app vind je de knop Alarmnummer 112. Hiermee kun je naar de het alarmnummer bellen. Dit is een rechtstreekse verbinding, zonder bemiddeling. Je bent dan direct verbonden met een medewerker van de alarmcentrale en communiceert via tekst. Je kunt zelf spreken of typen (let op: geen beeld!). De 112-centralist antwoordt altijd door te typen. Hij of zij blijft aan de lijn en regelt in overleg met de meldkamer dat de hulpdiensten naar de juiste plek worden gestuurd.
Geen spoed, wel brandweer
Heb je geen spoedsituatie, maar toch de brandweer ter plaatse nodig? Bel dan 0900-0904. Het landelijke telefoonnummer 0900-0904 is 24 uur per dag bereikbaar voor alle niet-spoedeisende meldingen waarbij je de brandweer ter plaatse nodig hebt. Je wordt gevraagd de plaatsnaam in te spreken waar je de melding voor doet. De centrale verbindt je door met de regionale meldkamer. Zo word je snel geholpen en blijft de 112-lijn vrij voor levensbedreigende en spoedeisende situaties.
Wat kan ik doen als ik 112 niet kan bereiken?
Het alarmnummer 112 is in principe altijd bereikbaar. Maar het is niet uit te sluiten dat je 112 soms even niet kunt bereiken. Wat kun je dan doen?
- Blijf bij het slachtoffer en vraag altijd aan buren en omstanders om te helpen en te bellen;
- Probeer 112 te bereiken met een ander toestel (vast of mobiel);
- Heb je geen ander toestel bij de hand en bel je mobiel? Probeer dan enkele meters te verplaatsen of om te draaien en probeer het opnieuw. Houd het toestel hoog en laat de antenne (die vaak aan de onderkant van een smartphone zit) vrij;
- Bel de huisarts of huisartsenpost als het gaat om een medische noodsituatie.