112 bellen, wat doe jij?
Het alarmnummer 112 is er voor spoedeisende hulp. Je belt 112 als wanneer je zelf, of iemand anders in direct gevaar is of als er gevaar dreigt. Bijvoorbeeld als er iemand zwaar gewond is en dringend medische hulp nodig heeft, bij brand of als je getuige bent van een misdrijf zoals geweld of inbraak. De centralist neemt jouw telefoontje aan en organiseert de juiste hulp.
112NL app
Met de 112NL app kun jij in een noodsituatie snel bellen met de hulpdiensten. Als je met de 112NL app belt, stuur je meteen extra gegevens mee. De meldkamer kan je hierdoor sneller en beter helpen. Zo kun je in de app direct aangeven of je de brandweer, politie of ambulance wilt bellen. Ook stuur je meteen jouw locatie mee. Je kunt de app ook gebruiken wanneer je niet goed kunt horen en/of spreken, of als je geen Nederlands of Engels spreekt.
Tolkcontact-app
Ben je doof of slechthorend? Dan kun je met de Tolkcontact-app op je smartphone, tablet of computer een noodoproep doen bij alarmnummer 112. Hiermee kun je direct communiceren via tekst, zonder tussenkomst van een tolk. Om gebruik te kunnen maken van de alarmlijn hoef je geen aparte aanvraag te doen. De mogelijkheid om direct 112 te bellen is ingebouwd in de Tolkcontact-app.
Wat kan ik doen als ik alarmnummer 112 niet kan bereiken?
Het alarmnummer 112 is in principe altijd bereikbaar. Maar het is niet uit te sluiten dat je 112 soms even niet kunt bereiken. Je kunt dan een aantal dingen doen:
- Probeer 112 te bereiken met een ander toestel (vast of mobiel).
- Heb je geen ander toestel bij de hand en bel je mobiel? Probeer dan enkele meters te verplaatsen of om te draaien en probeer het opnieuw. Houd het toestel hoog en laat de antenne (die vaak aan de onderkant van een smartphone zit) vrij.
- Bel de huisarts of huisartsenpost als het gaat om een medische noodsituatie.
- Blijf bij het slachtoffer en vraag altijd aan buren en omstanders om te helpen en te bellen.
Kijk voor informatie op de site van de Rijksoverheid.
Wat doe je na het bellen?
- Let altijd op je eigen veiligheid
Is er brand, ga eerst naar buiten vóór je 112 belt. Sta je langs een drukke (snel)weg, zoek dan eerst een veilig plekje op. - Zorg dat je huisnummer goed zichtbaar is
De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis. Als de hulpdiensten eraan komen, is het noodzakelijk dat ze je huisnummer kunnen zien. Dat voorkomt onnodig zoeken. - Lampen aan, deur open
Als de hulpdiensten onderweg zijn, is het nuttig om de aandacht te trekken. Zet bijvoorbeeld alle lampen aan. Zorg dat de deur open staat, dan kan de hulpverlener snel naar binnen.
Geen spoed, wel brandweer
Heb je geen spoedsituatie, maar toch de brandweer ter plaatse nodig? Bel dan 0900-0904. Is er wel spoed of een levensbedreigende situatie? Bel dan altijd 112.
Het landelijke telefoonnummer 0900-0904 is 24 uur per dag bereikbaar voor alle niet-spoedeisende meldingen waarbij je de brandweer ter plaatse nodig hebt. Je wordt gevraagd de plaatsnaam in te spreken waar je de melding voor doet. De centrale verbindt je door met de regionale meldkamer. Zo word je snel geholpen en blijft de 112-lijn vrij voor levensbedreigende en spoedeisende situaties.
112 op de meldkamer
Je ziet ze niet, maar hoort ze wel. Ze spelen een belangrijke rol bij ieder incident: de centralisten op de meldkamer. Zij weten wat ze doen en weten wat er van hen wordt verlangd. Ook als de druk toeneemt en er snel gehandeld moet worden. En dat, elke keer als het noodnummer 112 gebeld wordt. Op brandweer.nl lees je indrukwekkende ervaringsverhalen. Op Rijksoverheid.nl lees je meer over wat er allemaal gebeurt als je 112 belt.