Davy: geen dienst is hetzelfde
Davy werkt als brandweercentralist op de Meldkamer Oost-Nederland (MON) in Apeldoorn. Daarnaast is hij ook manschap, chauffeur, oefenleider en bevelvoerder in opleiding bij de vrijwillige brandweer in Hoenderloo én draait hij 24-uurs diensten als manschap/kazernering bij de post Apeldoorn centrum.
Aan de hand van foto’s, terug te zien op ons Instagramaccount in de highlight ‘Volg collega’s’, laat hij zien wat zijn werk inhoudt.
Je hebt ons een mooi kijkje gegeven achter de schermen van de meldkamer. Wat vind je het leukste aan je werk?
“Als centralist heb je een heel afwisselende baan en dat maakt het voor mij zo leuk. Geen dienst is hetzelfde, je weet nooit wat er komen gaat en dat maakt het spannend. We ontvangen niet alleen 112-noodoproepen, maar ook veel interne lijnen, zoals van de veiligheidsregio, ambulancevervoerders en politie en lijnen van onze externe partners. Naast 112-noodoproepen komen ook de ‘Geen spoed, wel Brandweer (0900-0904)’ oproepen bij ons binnen. Dit nummer kunnen mensen bellen als er minder haast nodig is. Op deze manier blijft de 112-lijn vrij voor écht spoedeisende meldingen. Verder hebben we als centralist ook verschillende neventaken. Op dit moment zijn we druk bezig met de realisatie van de nieuwe meldkamer. Naar verwachting eind eerste kwartaal 2023 gaan de meldkamers MAN (Arnhem), MK Twente (Hengelo) en MON (Apeldoorn) samenwonen én samenwerken in één nieuwe meldkamer: de Meldkamer Oost-Nederland (MK ON). Het werk wordt straks niet anders, maar wel meer. De nieuwe meldkamer wordt één van de grootste 112-meldkamers van Nederland met een verzorgingsgebied van vijf veiligheidsregio’s. Je kunt je dus wel voorstellen dat er momenteel veel werkgroepen actief zijn om alles op één lijn te krijgen.”
Verschillende diensten
“De late dienst vind ik de leukste dienst, dan gebeurt er het meeste. Vooral op de vrijdag en zaterdag. Je merkt aan het type melding dat mensen dan veel in en om het huis klussen. Wanneer het erg druk is, worden mensen soms doorgeschakeld naar een andere meldkamer. Alle telefoontjes komen eerst binnen via de landelijke meldkamer in Driebergen. Daar wordt eerst gevraagd of het gaat om de ambulance, politie of brandweer en vervolgens vragen we naar de locatie. Pas daarna wordt de beller doorgeschakeld naar de regionale meldkamer. In geval van drukte worden mensen wel eens doorgeschakeld naar een meldkamer die minder dichtbij is, zodat ze niet in de wacht hoeven te staan.
In de nachten werken wij met z’n tweeën en dan kan het wel eens voorkomen dat de lijnen bezet zijn. Wij kunnen zelf ook zien of er mensen in de wacht staan en proberen waar mogelijk onze gespreksduur daarop aan te passen. Dit kan natuurlijk niet altijd. Wanneer er iemand in paniek is, dan houden we de beller aan de lijn tot de hulpdiensten gearriveerd zijn. Op deze manier kunnen we de beller mogelijk adviezen geven of al pratende proberen te kalmeren.”
Locatie controleren
Waarom wordt er altijd naar de locatie gevraagd terwijl deze informatie al bekend is?
“Een extra verificatie met de plaatsnaam is essentieel omdat je nooit zeker weet of de meegestuurde informatie juist en up-to-date is. Het systeem is redelijk betrouwbaar, maar er zijn voorbeelden van dat de locatie niet goed wordt doorgegeven. Als iemand belt met een 06-nummer zien wij de contactgegevens gekoppeld aan een abonnement. Die persoon kan onlangs verhuisd zijn. Of er kan gebeld worden met een oudere telefoon die aanslaat op een oudere telefoonmast. Dit zorgt ervoor dat niet de dichtstbijzijnde zendmast wordt doorgegeven. Ook komt het voor dat mensen na een ongeluk doorrijden en tijdens het telefoongesprek niet meer op de locatie van het incident zijn. Door een extra check op de plaatsnaam te doen, kunnen we dus gelijk een juiste melding aanmaken en zo snel als mogelijk te hulp schieten.”
Verhalen uit de meldkamer
Neem je de heftige verhalen vaak mee naar huis of kun je dat heel goed loslaten?
“Ik werk pas twee jaar op de meldkamer en heb gelukkig nog niet heel veel heftige incidenten meegemaakt. Eén van de meest heftige situaties die ik heb meegemaakt, is van een ooggetuige. Er was een auto vol tegen een boom aan geknald en de ooggetuige heeft ons, helemaal in paniek, gebeld. Dat maakt wel indruk. Wanneer zoiets gebeurt, bekijk ik na mijn dienst altijd de (sociale) media om te zien of er iets genoemd wordt over het betreffende ongeval. Ik vind het altijd interessant hoe iets is afgelopen. Gelukkig kan ik het daarna ook meestal wel loslaten. Het maakt wel indruk natuurlijk, maar je bent nooit fysiek bij het incident aanwezig. Die afstand maakt het wel makkelijker. Wanneer ik een inzet heb vanuit mijn rol als brandweerman, maak ik een incident heel anders mee. Dan ben je nauwer betrokken en je maakt ook persoonlijk mee hoe iets afloopt. Bij een telefonische melding is dat niet het geval en dat maakt wel verschil.” Op de website van Brandweer Nederland vind je meer ervaringsverhalen uit de meldkamer.
Houd onze Stories in de gaten. Binnenkort komt er weer een andere collega in beeld!