Brandweerman Wim: leuk en uitdagend werk
Wim werkt als beroepsbrandweer manschap, chauffeur en duiker op de kazerne in Zwolle. “Die afwisseling maakt het voor mij extra leuk en uitdagend.”
Wim, kun je ons wat meer vertellen over jouw werk als brandweerman en de 24-uursdienst?
“Afgelopen donderdag had ik een 24-uursdienst. Met de hele ploeg zijn we dan letterlijk 24 uur aan het werk, waarbij we ook op de kazerne slapen. Onze ploeg bestaat uit 12 man waarbij zes man werkt op post Zwolle Zuid en de andere zes man op post Zwolle Noord. Afgelopen week was ik eerste reddingsduiker maar dat wisselt per dienst. Elke beroeps wordt voor elke functie opgeleid en de functie wisselt per dienst. Die afwisseling maakt het voor mij extra leuk en uitdagend. Maar zoals je misschien wel in de Stories hebt gezien is de functie van chauffeur mijn persoonlijke favoriet. Om zo snel mogelijk, uiteraard wel veilig en verantwoord, ter plaatse te moeten zijn geeft mij een echte kick.
Eenmaal ter plaatse heb je als chauffeur vooral een rol rondom het incident. Je regelt de watervoorzieningen en houdt het overzicht. Maar je blijft altijd bij de auto, je gaat nooit naar binnen. Maar de aanvalsploeg is ook heel leuk hoor. Eigenlijk is er niet één functie die me tegenstaat. Het leuke aan het brandweervak is dat dat je nooit weet wat je over 5 minuten doet. Het is heel onvoorspelbaar maar tegelijkertijd zo betekenisvol.”
Vakbekwaam blijven
Het lijkt zeker betekenisvol, ook wanneer er geen incidenten zijn.
“Afgelopen week hadden we een hele rustige dienst en was er geen uitruk op onze post. Maar ondanks dat hebben we genoeg te doen hoor. Elke week zijn we sowieso drie keer per week in het water te vinden. Jaarlijks moeten we onze duik quotum halen en oefeningen doen. Dit geldt voor heel veel onderdelen bij de brandweer. Lopen met ademlucht, het bedienen van de hoogwerker en hulpverleningsoefeningen zijn enkele voorbeelden waar we ieder jaar op getoetst worden. We hebben een verantwoordelijke baan waarbij we altijd snel en juist handelen. En dat vergt de nodige oefening en onderhoud. Wanneer er geen oefeningen of werkzaamheden zijn, ben ik als monteur in de werkplaats te vinden. Deze nevenfunctie is ook heel veelzijdig en gaat van repareren van de voertuigen tot het maken van nieuwe schapindelingen voor nieuwe materialen.”
Passie voor motorvoertuigen
“Naast mijn baan bij de brandweer ben ik ook gek op tracktorpulling. Dit is een motorische sport met heel veel pk’s. Ik ben als monteur en chauffeur onderdeel van Team Lambada. Ik was nog maar een klein mannetje toen ik hier, samen met mijn vader en broer, in 1990 mee begonnen ben. Eigenlijk is het een uit de hand gelopen hobby maar inmiddels hebben we meer dan 80 titels behaald en doen we al jaren mee in de top van Europa. De winters staan in het teken van opbouwen en verbouwen van de machines en in de zomer doen we bijna ieder weekend mee aan de wedstrijden en moet er natuurlijk naast de wedstrijden veel onderhoud gepleegd worden voor beide machines.”
Nieuwe uitrukpakken en tankautospuiten
Een echte passie voor motorvoertuigen dus!
“Dat kun je wel zeggen. Mijn eerste rit in de nieuwe tankautospuit vond ik ook erg leuk. Ik heb twee jaar in de projectgroep van de nieuwe tankautospuiten gezeten dus het was niet geheel nieuw voor mij, ondanks dat het allemaal theorie was. Afgelopen week heb ik er voor het eerst mee mogen werken en erin gereden. Het is een heel mooi product geworden. Hij is heel praktisch en draait goed. De officiële lancering van de nieuwe tankautospuiten volgt nog, maar ik kan alvast zeggen dat het een erg gaaf ding is!”