Landelijke telefoonstoring, wat gebeurde er in IJsselland?
Het noodnummer 112 was maandag 24 juni sinds ongeveer 16:00 uur landelijk niet bereikbaar door een grote telefoonstoring. Dit betekende dat de meldkamer niet bereikbaar was voor inkomend en uitgaand telefoonverkeer. De hulpdiensten schaalden daarom op naar GRIP 2.
Via NL-Alert werden alternatieve noodnummers verspreid omdat 112 en 0900 – 8844 (geen spoed, wel politie) niet bereikbaar waren. Daarnaast werden ook tijdelijke noodnummers geactiveerd voor de spoedeisende hulp van de brandweer en de ambulances in IJsselland.
Hulpdiensten op straat
Om inwoners in geval van nood toch te kunnen helpen werd besloten alle brandweerkazernes in de regio te bemensen, zodat mensen daar calamiteiten konden melden. Ook richtte de brandweer meldpunten in op centrale plaatsen. Hier konden mensen terecht in geval van een incident.
“Mijn collega Michiel en ik stonden bij winkelcentrum Keizerslanden en hebben er positieve reacties op gehad. We hebben één hulpvraag gehad. Die was van een mevrouw die lastig gevallen werd door een man, daar is uiteindelijk de politie op afgegaan.”
Ferry Leeftink, manschap brandweer Deventer
Ambulance IJsselland zette alle 32 ambulances in tijdens de storing. Ze stonden gereed op de posten voor incidenten. Alle politiemedewerkers die dagdienst hadden, bleven tot de storing was opgelost. Dit kwam neer op een bezetting van ruim zestig extra collega’s.
Landelijk onderzoek
De viereneenhalf uur durende storing werd rond 20:30 uur afgeschaald naar GRIP 0. Om 21:00 uur werden de tijdelijke noodnummers uit de lucht gehaald. Naar de oorzaak van de storing werd direct op landelijk niveau onderzoek gedaan.