Medewerker operationele voorbereiding

Wil jij een cruciale rol spelen in de operationele voorbereiding van de brandweer en zorgen voor optimale bereikbaarheid en toegankelijkheid bij incidenten? Ben jij technisch onderlegd en werk je graag aan innovatieve navigatie- en toegangssystemen? Dan zoeken wij jou! Team Incidentbestrijding zoekt namelijk een medewerker operationele voorbereiding (36 uur per week).
Als medewerker operationele voorbereiding zorg jij ervoor dat de brandweer snel en efficiënt kan opereren. Je speelt een sleutelrol in het beheren en optimaliseren van operationele systemen en navigatietoepassingen, zodat brandweervoertuigen zonder vertraging op de juiste locatie aankomen. Daarnaast ondersteun je bij de uitvoering van vastgesteld beleid en onderhoud je contacten met relevante partijen. Jouw belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
- Uitvoering van beleid: Je adviseert over en ondersteunt bij de uitvoering van vastgesteld beleid op het gebied van operationele voorbereiding.
- Functioneel beheer: Je beheert operationele applicaties informatiesystemen (waaronder LiveOp suite), lost problemen op en stemt hierover af met teams en gebruikers.
- Actualisatie navigatiesystemen: Je houdt de OpenStreetMap (OSM) kaartlagen actueel voor snelle en veilige routes. Je garandeert hiermee de toegankelijkheid van hulpdiensten door in samenwerking met (externe) experts toegangswegen, wegbreedtes en blokkades te beheren.
- Beheer SOS-toegangssysteem: Je onderhoudt en verbetert dit systeem voor hulpverleningsvoertuigen.
- Samenwerking bereikbaarheid: Je stemt af met gebruikers, gemeenten, aannemers en wegbeheerders over toegankelijkheid.
- Monitoring & informatievoorziening: Je houdt wegwerkzaamheden in de gaten, verzamelt relevante informatie en past deze toe in de operationele systemen.
- Beheer Crash Recovery Systeem: Je beheert dit systeem voor voertuigen en onderhoudt contact met betrokken partijen.
- Doorontwikkeling: je stelt jezelf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, test deze uit en past ze toe binnen de bestaande operationele informatiesystemen.
- Oefenmateriaal: Je beheert en verstrekt oefen-iPads voor trainingen en je bent inzetbaar als kerninstructeur op de operationele informatiesystemen (waaronder de LiveOP-suite, CRS en SOS-toegang).
- Instructie: Je geeft instructie aan gebruikers van de operationele informatiesystemen (waaronder de LiveOP-suite, CRS en SOS-toegang).
- Sectie Brandweer: je maakt deel uit van en assisteert de coördinatie van de Sectie Brandweer.
Met jouw expertise zorg je ervoor dat de brandweer altijd goed voorbereid is en snel ter plaatse kan zijn.
Een unieke kans: combineer je reguliere werk met een brandweerfunctie in dagdienst! In deze functie krijg je de mogelijkheid om als brandweermedewerker in dagdienst te werken. Dit betekent dat je overdag je reguliere kantoortaken uitvoert op de brandweerkazerne, terwijl je tegelijkertijd paraat staat om bij incidenten uit te rukken. Daarnaast neem je actief deel aan verbindende activiteiten met je ploeg. Wil je meer weten over hoe een dagdienst eruit ziet? Klik hier en je vindt alles wat je moet weten.
Benieuwd hoe het is om naast je ‘normale werk’ ook een brandweerfunctie te hebben? Lees het inspirerende verhaal van onze collega Marjolein, die deze unieke combinatie zelf ervaart!
Over jouw team en de organisatie
Het team Incidentbestrijding (IB) bestaat uit deskundigen op het gebied van operationele informatievoorziening, alarmering (KVT/dynamisch alarmeren/dekkingsplan), brandonderzoek, basisbrandweerzorg en specialistische brandweerzorg. Onder specialistische brandweerzorg vallen onder andere incidentbestrijding gevaarlijke stoffen, natuurbrandbestrijding, waterongevallenbestrijding en (specialistisch technische) hulpverlening. Daarnaast coördineert het team de brandweerpiketten, het team brandonderzoek en de sectie brandweer. Het team is opgedeeld in twee subgroepen: beleidsspecialisten en specialisten operationele planvorming. Samen werken zij aan de voorbereiding en ondersteuning van de brandweeroperaties. Binnen het team heerst een informele en collegiale sfeer, waarbij samenwerking en verbinding centraal staan. Er wordt veel waarde gehecht aan kennisdeling, innovatie en een gezamenlijke aanpak om de brandweer optimaal te laten functioneren.
Wie je bent
Je bent een communicatief sterke en proactieve professional die helder en doelgericht kan formuleren, zowel mondeling als schriftelijk. Je houdt hierbij altijd rekening met je doelgroep en weet complexe informatie op een begrijpelijke manier over te brengen. Een scherp probleemoplossend vermogen en oog voor detail maken het mogelijk om snel te schakelen en efficiënte oplossingen aan te dragen. Flexibiliteit is vanzelfsprekend, evenals de bereidheid om, indien nodig, ook buiten kantoortijden te werken. Daarnaast ben je hulpvaardig en klantgericht: je denkt actief mee, biedt ondersteuning waar nodig en zet je in voor een prettige samenwerking.
Verder vragen we het volgende van jou:
- Kennis van operationele processen binnen de brandweer en je hebt affiniteit met functioneel beheer;
- Ervaring met geografische informatiesystemen (GIS) en/of navigatietechnologie (pré);
- Een rijbewijs B (een rijbewijs C is een pré);
- De bereidheid om een operationele brandweerfunctie tijdens dagdiensten uit te oefenen.
Wat we bieden
We bieden je een uitdagende functie als medewerker operationele voorbereiding voor 36 uur per week. Je aanstelling is in eerste instantie voor één jaar met uitzicht op een vast dienstverband. De functie is ingedeeld in de HR21 normfunctie medewerker beleidsuitvoering lll, gewaardeerd in schaal 8 van het CAR-UWO Veiligheidsregio’s (minimaal € 3.010,- en maximaal € 4.302,- bruto per maand bij een 36-urige werkweek). Afhankelijk van je opleiding en ervaring kan een aanloopschaal van toepassing zijn. De hoofdlocatie van Veiligheidsregio IJsselland is Zwolle. Afhankelijk van je functie en werkzaamheden kun je echter ook op andere locaties binnen de regio werkzaam zijn. Flexibiliteit in je werkplek is daarom belangrijk. Bij aanstelling accepteer je de rechtspositie die bij de functie hoort.
Werken bij Veiligheidsregio IJsselland betekent dat je een bijdrage levert aan een veilige samenleving. Je komt te werken in een dynamische en maatschappelijk relevante organisatie. Ook krijg je de kans om een cruciale bijdrage te leveren aan de operationele inzet en veiligheid. Je werkt samen met een gedreven team en met diverse externe partners. Ruimte voor eigen initiatief en professionele ontwikkeling vinden we vanzelfsprekend. We zijn veelzijdig, dynamisch, informeel, volop in ontwikkeling en flexibel. Dat zie je ook terug in de secundaire arbeidsvoorwaarden zoals:
- Flexibele werktijden;
- De mogelijkheid om gedeeltelijk thuis te werken;
- Ruime reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer;
- Individueel keuzebudget van 18,63%;
- Bekijk nog meer voordelen op de pagina ‘arbeidsvoorwaarden’.
Solliciteren
Ben jij klaar om een waardevolle rol te spelen in de veiligheid van onze regio? Solliciteren kan tot en met 5 maart door onderstaand formulier in te vullen. We zijn benieuwd naar jouw motivatie en CV. Heb je vragen over de vacature of wil je eerst kennismaken met een collega? Neem dan contact op met Rudy Boering, medewerker operationele voorbereiding. Rudy is telefonisch bereikbaar via 06 – 22 68 42 01 of per mail via r.boering@vrijsselland.nl. Je kunt ook contact opnemen met Marco Huisman, teamleider incidentbestrijding. Marco is telefonisch bereikbaar via 06 – 30 56 15 51 of per mail via m.huisman@vrijsselland.nl.
Bij een definitieve aanstelling zullen wij je vragen een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te overleggen.
Goed om te weten: ben je door de briefselectie? Dan vindt het selectiegesprek plaats op
dinsdag 11 maart en een eventueel tweede selectiegesprek vindt plaats op maandag 17 maart. Houd hier alvast rekening mee in je agenda.