Studenten Journalistiek Windesheim leren van Officier van Dienst Communicatie
Welke vragen stel je bij een incident aan een Officier van Dienst Communicatie? En op welke vragen krijgt een journalist niet altijd het gewenste antwoord? Eerstejaars studenten Journalistiek van Hogeschool Windesheim maakten vrijdagochtend 19 april in de brandweerkazerne van Zwolle kennis met de OvD’en Communicatie van Veiligheidsregio IJsselland.
Diana Inkelaar, Jan Wittenberg en Wilko Jan van Niejenhuis namen het gezelschap aan de hand van een presentatie mee in het werkveld van een Officier van Dienst Communicatie. Ook werd er meer uitgelegd over wat de veiligheidsregio is en wat we eigenlijk doen. Daarna werden de studenten in twee groepen verdeeld. Aan de hand van een aantal casussen oefende de ene groep studenten met het afnemen van een interview bij een OvD-C. Tegelijkertijd kreeg de andere groep studenten een kijkje in de keuken van Veiligheidsregio IJsselland en de brandweer waarbij ze ook nog een groepsopdracht moesten uitvoeren.
Studenten laaiend enthousiast
De studenten waren laaiend enthousiast. Ze wisten niet wat er allemaal speelde bij de brandweer en de crisisorganisatie. In de groepsopdracht en ook tijdens het interview leerden ze samen te werken. Docent Egbert Hermsen: “Hoeveel ze vandaag in de praktijk leerden is niet in tien colleges te vatten. Zo ondervonden de studenten de meerwaarde van het in steekwoorden voorbereiden van een interview. Maar ook het stellen van een goede openingsvraag hielp hen.”
Zowel de studenten, docenten als de OvD-C’en waren het eens over een herhaling, mogelijk ieder leerjaar.
Officier van Dienst Communicatie aanspreekpunt voor de media
Het ene moment ben je aan het werk achter je bureau, het volgende ben je met je gezicht op RTV Oost. Wat je leest en ziet is de korte quote in de krant of het interview op radio of tv met aanvankelijk dezelfde kernboodschap: wat is er gebeurd, wat doen wij en wat moet of kan het publiek zelf doen? In heldere, eenvoudige taal. En daar komen onze Officieren van Dienst Communicatie in beeld. De OvD-C’en worden gealarmeerd vanaf ‘middel incident’. Ze kijken en luisteren dan vast mee met wat er speelt en stemmen af of zij ter plaatse moeten komen. Ze zijn er om de ploegen, bevelvoerder en andere crisisfunctionarissen te ontlasten. Sinds begin dit jaar zijn er drie nieuwe OvD-C’en.