Door naar de hoofd inhoud

Wat te doen bij uitval van drinkwater?

Schoon drinkwater is heel normaal in Nederland. Maar wat als er ineens geen water uit de kraan komt? Dit kan grote problemen geven, bijvoorbeeld thuis, in ziekenhuizen en bij bedrijven.

De overheid en drinkwaterbedrijven hebben noodplannen om storingen zo snel mogelijk op te lossen. Toch kan het even duren voordat er weer water is. Daarom is het belangrijk dat je de eerste 72 uur (3 dagen) zelfredzaam bent en zelf voldoende drinkwater in huis hebt.

Waarom kan er geen drinkwater zijn?

Er zijn verschillende redenen waarom er tijdelijk geen (schoon) drinkwater is:

  • Een waterleidingbreuk of werkzaamheden.
  • Een stroomstoring, waardoor pompen niet werken.
  • Een cyberaanval of technisch probleem bij het drinkwaterbedrijf.

Alert, de calamiteitenzender RTV Oost en/of via de website van jouw gemeente. Bij korte storingen kun je kijken op de website van Vitens. Als de storing groter is of langer duurt, dan komen ook de hulpdiensten in actie.

Wat kun je zelf doen?

  • Controleer of de hoofdkraan openstaat (meestal in de meterkast of kruipruimte).
  • Vraag aan de buren of zij ook geen water hebben.
  • Op de website www.waterstoring.nl vind je een overzicht van storingen en antwoorden op veelgestelde vragen. Je kunt hier ook zelf een storing melden.

Denk Vooruit

Bij uitval water is het handig om onder andere de volgende dingen te hebben:

  • Zorg dat je bronwater in huis hebt, minimaal 6 liter per persoon.
  • Zorg ook voor voldoende water voor dieren in en om je woning.
  • Bewaar deze flessen op een koele en donkere plaats. Kraanwater  kun je maximaal twee tot drie dagen in een schone fles in de koelkast bewaren. 
  • Zorg dat je thuis beschikt over een schone emmer, lege flessen of een jerrycan waarmee je het nooddrinkwater (3 liter per persoon per dag) bij een ophaalpunt kunt ophalen. 
  • Drinkwaterbedrijven adviseren altijd om het nooddrinkwater eerst 3 minuten te koken, te laten afkoelen en het dan pas te gebruiken voor consumptie. Dit om te voorkomen dat de jerrycan of emmer niet goed schoon is.

Wat doet de overheid bij drinkwateruitval?

De overheid en drinkwaterbedrijven hebben noodplannen voor als er geen drinkwater uit de kraan komt.

  • Duurt de storing langer dan 24 uur? Dan zorgen drinkwaterbedrijven, zoals Vitens, voor nooddrinkwater. Dit gebeurt via mobiele watertanks met tapkranen op verschillende plekken.
  • Het laatste nieuws over de storing vind je op rijksoverheid.nl, de website van je drinkwaterbedrijf en de gemeente.
  • Is het kraanwater niet veilig om te drinken? Dan krijg je een NL-Alert met het advies om het water eerst drie minuten te koken.
  • Drinkwaterbedrijven moeten ervoor zorgen dat er bij een stroom- of telecomstoring nog minimaal tien dagen water beschikbaar is.

Wil je goed voorbereid zijn? Zorg dat je altijd voldoende drinkwater in huis hebt voor de eerste 72 uur (3 dagen). Meer informatie over het samenstellen van een noodpakket vind je hier.

Wat kan ik doen tijdens een drinkwaterstoring? 

  • Luister naar RTV Oost voor belangrijke updates bij een langdurige storing. Dit is de calamiteitenzender in de regio.
  • Soms komt er nog water uit de kraan. Dit is geen drinkwater, maar noodwater. Je kunt het gebruiken om het toilet door te spoelen. 
  • Heb je een regenton in de tuin of een sloot in de buurt? Dan kun je ook dat water gebruiken om het toilet door te spoelen.
  • Kijk of er mensen in je omgeving zijn die hulp nodig hebben en vraag wat je voor hen kunt doen.

Waterdruk in hoogbouw

In veel hoogbouw wordt water omhoog gepompt met een hydrofoor. Houd rekening met het volgende:

  • Bij onderhoud van de hydrofoor kan de waterdruk kort wegvallen. Dit is geen storing. De beheerder van het gebouw informeert de bewoners hierover.
  • Als er geen water of lage waterdruk is, kan de hydrofoor uitvallen. Hierdoor stopt de watertoevoer in het gebouw.
  • Zorg dat je weet hoe je de beheerder kunt bereiken. De beheerder kan de hydrofoor weer aanzetten.

Kookadvies bij werkzaamheden of verontreiniging

Soms geeft het waterbedrijf een kookadvies. Dit gebeurt als er werkzaamheden aan de waterleiding zijn of als er verontreiniging is. Je krijgt dan een oranje of rode kaart in de brievenbus. 

Wat moet je doen?

  • Kook kraanwater 3 minuten voordat je het drinkt.
  • Je kunt het water wel gebruiken om te douchen.
  • Zodra het kraanwater weer veilig is om te drinken, ontvang je een groene kaart in de brievenbus.

Is het probleem erg groot? Dan informeert het waterbedrijf bewoners ook via de website of de media.

Nooddrinkwater bij een lange storing

Bij een langdurige storing kan het waterbedrijf speciale distributiepunten in je gemeente openen. Je kunt daar 3 liter drinkwater per persoon per dag ophalen, zoals wettelijk is bepaald.