Door naar de hoofd inhoud
Veiligheidsregio online

Veiligheidsregio Online

In 2020 was Veiligheidsregio IJsselland veel online te vinden. We deelden uiteraard berichten over het coronavirus. Handige tips en weetjes over (brand)veiligheid of over de organisatie kwamen ook terug op de website en social media.

Eind 2018 maakten we een nieuwe website: gebruiksvriendelijker en aantrekkelijk. Niet alleen het uiterlijk, maar ook het soort berichten op de website veranderde. In 2020 deden we daar nog een schepje bovenop. Websites moeten sinds 23 september 2020 voldoen aan de wet Digitale Toegankelijk. Dit betekent dat ook bezoekers met een beperking weten welke informatie we aanbieden. Dus mensen die minder goed kunnen lezen, blind of doof zijn óf met een andere beperking. De website behaalde de zogenaamde B-status (voldoet gedeeltelijk) en we lieten zien welke acties nog volgen in 2021 en daarna.

Bezoekers en volgers

Onze website kreeg 103.599 bezoekers. In vergelijking met vorig jaar 500% meer. Dat kwam deels door de informatie die we deelden over het coronavirus. Daarmee hielpen we gemeenten, ondernemers en zorginstellingen. Maar ook campagnes, zoals de brandpreventieweken, stop CO-vergiftiging, de jongerencampagne #HOEDAN en #Vet Veilig the game trokken de aandacht. De meeste bezoekers, 2.743, kregen we op donderdag 19 november toen de vacature voor manschap/duiker online ging.

Redactioneel

Net als in 2019 communiceerden we in 2020 vanuit drie thema’s: voorkomen, beperken en bestrijden. In totaal publiceerden we, exclusief crisiscommunicatie tijdens incidenten, ongeveer 1.100 berichten via diverse kanalen. Aan het thema ‘Beperken’ besteedden we de meeste aandacht. Onder dit thema viel alle communicatie rondom corona. De inwoner is een belangrijke doelgroep, zo’n 690 berichten waren voor inwoners bestemd. Meestal deelden we informatie richting deze doelgroep via Facebook. Andere externe berichten waren bijvoorbeeld voor onze partners.

Social media

We namen volgers steeds meer mee in onze organisatie. Door leuke en handige weetjes te delen, zoals de breedte van een brandweerauto. Maar ook door het volgen van collega’s. Vanaf september namen acht collega’s ons via Instagram Stories mee in hun werkweek. Dat leverde leuke reacties, vragen en meer volgers op.

Om het veiligheidsbewustzijn nog verder te stimuleren, zijn we gestart met het sturen van advertenties via Facebook. In zo’n advertentie staat een preventieve boodschap om bijvoorbeeld een schoorsteenbrand, woningbrand of CO-vergiftiging te voorkomen. We verzonden van oktober tot en met december veertien advertenties en daarmee hadden we een uniek bereik van ruim 72.000 mensen. In totaal zijn de advertenties 254.000 keer bekeken en is er bijna 2.500 keer actie ondernomen zoals doorklikken, liken, delen of reageren op het bericht.

V.l.n.r. Bevrijdingsdag brandweer Deventer | Een hart onder de riem naar evenementenorganisatoren met een terugblik naar 2019 | Bram Krikke en Tom van der Weerd voor de kazerne in Zwolle

Kijkje achter de schermen

Waar het kon, ontvingen we beperkt bezoek op onze posten. Zo konden we toch laten zien wat bijvoorbeeld het brandweervak inhoudt. Ook het regionaal operationeel team (ROT) werd meerdere keren gevolgd door regionale media. Ook staken we evenementenorganisatoren een hart onder de riem met een terugblik naar het Bevrijdingsfestival Overijssel van 2019.

In ‘Baas voor een Dag’ namen radio dj’s Bram Krikke en Tom van der Weerd de brandweerkazerne in Zwolle over voor een dag. Om deze taak goed uit te kunnen voeren, moesten ze een brandweer test ondergaan die zowel fysiek als mentaal het uiterste eist.

Natuurbranden zijn complex en zeer divers door de afwisselende vegetatie. In de uitzending van NOS op 3 vertelde Wilfrid Pappot, teamlid van de Handcrew, meer over wat de Handcrew precies doet en welk gereedschap zij gebruiken om de natuurbranden te beheersen en te bestrijden.