Specialist Vakbekwaamheid geeft een kijkje in zijn werkdag
Jelle is Specialist Vakbekwaamheid, officier van dienst brandweer én ploegleider van post Hardenberg. “Ik kijk altijd of ik wat kan doen.”
Aan de hand van foto’s, terug te zien op ons Instagramaccount in de highlight ‘Volg collega’s’, liet hij zien wat zijn werk inhoudt.
Leerwerkplekbegeleider: mentor en vraagbaak
Jelle, op één van de foto’s ben je te zien met een collega. Daarin geef je aan dat als leerwerkplekbegeleider zijn opdrachten doorneemt. Wat doet het leerwerkplekbegeleider eigenlijk?
Jelle: “Alle brandweeropleidingen zijn duaal. Dat wil zeggen dat je zowel werkt aan theorie als aan praktijk. Als leerwerkplekbegeleider ben de mentor en begeleider van een student. Als gediplomeerd ervaringsdeskundige ga je aan de slag met iemand die het vak nog moet leren. Je gaat samen aan de slag om het leerproces te stimuleren. Ook ben je als leerwerkplekbegeleider de vraagbaak in de kazerne en als jouw student een praktische opdracht moet doen, sta je klaar om hem of haar te ondersteunen
Collega Wilfrid doet de opleiding tot Specialist Opleiden en Oefenen. Het is dan wel handig dat de opdracht die hij moet doen zowel voor hemzelf als voor het team Vakbekwaamheid relevant is. In dit geval gaat zijn opdracht over het bijscholen van instructeurs: hoe kunnen we dat het beste aanpakken?”
Campingbezoek: nuttig voor alle partijen
We zagen je even later ook een bezoekje brengen aan een camping. Waarom deed je dat?
Jelle: “Ik wil weten wat er in mijn verzorgingsgebied het Vechtdal speelt en daar horen campings ook bij. Mochten we er mee te maken krijgen dat we als brandweer daar naar toe moeten, voor een brand of een ander incident, dan wil ik vooraf al zien hoe druk het er kan zijn. Ook kijk ik naar waar onze wagens goed kunnen staan. In dit geval raakte ik met de parkmanager aan de praat over onder andere SOS Toegang. Het systeem zorgt ervoor dat hulpverleners sneller toegang krijgen bij afsluitingen zoals slagbomen en toegangshekken en dus geen schade hoeven te maken of vertraging op hoeven te lopen Via het navigatiescherm van de mobiele data terminal (MDT) of een handzender in de auto kan een chauffeur SOS toegang activeren, zodat hij direct toegang krijgt. Een bijkomend voordeel is dat we ook inzicht krijgen in de plattegronden van deelnemende locaties. Dat kunnen we verwerken in ons eigen kaartmateriaal. En we rijden niet langer met minimaal dertig tags of sleutels rond in ons voertuig van alle locaties in het gebied.”
SOS Toegang zorgt ervoor dat hulpverleners sneller toegang krijgen bij afsluitingen zoals slagbomen en toegangshekken en dus geen schade hoeven te maken. Via de mobiele data terminal (MDT) of een handzender in de auto kan een chauffeur SOS toegang activeren, zodat hij direct toegang krijgt.
Jelle Nijeboer, Specialist Vakbekwaamheid
Ziekenhuis Saxenburgh Medisch Centrum: even op verkenning
En dan het ziekenhuis Saxenburgh Medisch Centrum, wat deed je daar?
Jelle: “Het ziekenhuis is geheel vernieuwd en gaat bijna open en ook voor die locatie geldt dat ik bij een incident als officier van dienst brandweer een belangrijke rol heb. Hoewel kaarten en aanvullende informatie keurig in onze briefing-app staat, wil ik toch met eigen ogen het terrein zien. Ik ben daarom ook niet binnen geweest, maar heb ook hier gekeken waar we bij een calamiteit onze voertuigen kunnen plaatsen, zoals een hoogwerker. Dat zijn grote voertuigen waar je tijdens een incident goed de ruimte voor wil hebben. Daarnaast zocht ik de geboorde putten op waar we water uit winnen. Het is fijn om op die manier gevoel te krijgen bij een locatie zodat ik, als het nodig is, de juiste keuzes kan maken.
De jeugd heeft de toekomst
Tot slot: op één van de foto’s zien we een jongetje bij je auto staan. Krijg je eigenlijk veel vragen als je op pad bent met je dienstauto?
Jelle: “Vragen als ‘waar hang ik mijn rookmelder op’ krijg ik niet heel vaak. In dit geval had ik echt even een leuk gesprekje met deze jongen. Hij gaf aan dat hij dat later ook wel wilde doen, dus ik vertelde hem over de vrijwillige brandweer. Als hij oud genoeg is, kan hij daar solliciteren. Tot die tijd is overigens de jeugdbrandweer vanaf 11 jaar ook erg leuk.
Als ik de dienstauto gebruik, blijf ik alert op mijn omgeving. Laatst reden twee wat oudere mensen met een elektrische fiets tegen elkaar aan. Ik loop er dan toch heen om te kijken of ik wat kan doen. Soms zet ik aanvullend collega’s in, maar alleen de vraag ‘gaat het?’ kan al veel betekenen. Je staat er dus ook dan als hulpverlener en een inwoner verwacht terecht dat je in actie komt.”
De komende tijd blijven we onze collega’s volgen. Houd daarom ons Instagramaccount @vrijsselland goed in de gaten.